III Rowerowa Rama Komunikacyjna
Kategoria
Projekt ogólnomiejski
Nazwa projektu
III Rowerowa Rama Komunikacyjna
Skrócony opis projektu
Dorga rowerowa od Rusałki przez Grunwald,Górczyn,Świerczewo,Dębiec, aż na Starołękę, łącząca także istniejące drogi rowerowe.
Opis projektu
Projekt dotyczy połączenia okolic Rusałki ze Starołęką przez Grunwald, Górczyn, Świerczewo oraz Dębiec tworząc nową długą trasę rowerową w mieście jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo oraz wygodę przemieszczania się rowerem między tymi osiedlami. Trasa ta stanowiłaby początek tzw. 3 Ringu rowerowego, który miałby uzupełnić sieć dróg rowerowych przewidzianych w poznańskim Programie Rowerowym (m.in. zawarte tam Ring 1 i Ring 2).
Zakres projektu:
1) opracowanie całościowej koncepcji trasy rowerowej wzdłuż ulic Polska-Bułgarska-Jugosławiańska-Ściegiennego-Głogowska (Wiadukt Kosynierów Górczyńskich)-Rakoniewicka-Czechosłowacka-Most Dębiński (załączona mapa poglądowa).
2) budowa asfaltowej drogi rowerowej na ul. Ściegiennego co najmniej pomiędzy ul. Głogowską a ulicą Arciszewskiego a także w miarę możliwości wzdłuż ul. Ściegiennego na pozostałym odcinku (Arciszewskiego-Promienista) i wzdłuż ulicy Taczanowskiego (Promienista-Listopadowa).
2a) Przeanalizowanie możliwości utworzenia drogi rowerowej z jednego z pasów ruchu po północnej stronie ul. Taczanowskiego (między Promienistą, a Listopadową) - jeden z pasów ruchu tej dwupasmowej drogi jest używany częściowo jako parking, co powoduje, że mnóstwo kierowców i tak pokonuje tę ulicę jednym (lewym) pasem, aby uniknąć niepotrzebnych zmian pasa ruchu (zdjęcie poglądowe). W przypadku takiego przebiegu drogi rowerowej konieczne byłoby przebudowanie przystanków autobusowych (utworzenie zatok na aktualnym pasie ruchu i poprowadzenie drogi rowerowej z tyłu przystanków.
3) W przypadku braku środków na odcinek ul. Ściegiennego między Arciszewskiego, a Promienistą i Taczanowskiego między Promienistą, a Listopadową, powinno zostać wprowadzone rozwiązanie tymczasowe, np. zastosowanie „dopuszczonego ruchu rowerowego” na chodnikach wzdłuż ulic Ściegiennego i Taczanowskiego (szerokość ok. 3,5m) wraz z utworzeniem niezbędnych przejazdów rowerowych.
4) W przyszłości trasę uzupełnić mógłby odcinek wzdłuż ul. Czechosłowackiej co łącznie pozwoliłoby na bezpieczne i wygodne przejechanie z Ogrodów aż na Starołękę.
Zakres projektu:
1) opracowanie całościowej koncepcji trasy rowerowej wzdłuż ulic Polska-Bułgarska-Jugosławiańska-Ściegiennego-Głogowska (Wiadukt Kosynierów Górczyńskich)-Rakoniewicka-Czechosłowacka-Most Dębiński (załączona mapa poglądowa).
2) budowa asfaltowej drogi rowerowej na ul. Ściegiennego co najmniej pomiędzy ul. Głogowską a ulicą Arciszewskiego a także w miarę możliwości wzdłuż ul. Ściegiennego na pozostałym odcinku (Arciszewskiego-Promienista) i wzdłuż ulicy Taczanowskiego (Promienista-Listopadowa).
2a) Przeanalizowanie możliwości utworzenia drogi rowerowej z jednego z pasów ruchu po północnej stronie ul. Taczanowskiego (między Promienistą, a Listopadową) - jeden z pasów ruchu tej dwupasmowej drogi jest używany częściowo jako parking, co powoduje, że mnóstwo kierowców i tak pokonuje tę ulicę jednym (lewym) pasem, aby uniknąć niepotrzebnych zmian pasa ruchu (zdjęcie poglądowe). W przypadku takiego przebiegu drogi rowerowej konieczne byłoby przebudowanie przystanków autobusowych (utworzenie zatok na aktualnym pasie ruchu i poprowadzenie drogi rowerowej z tyłu przystanków.
3) W przypadku braku środków na odcinek ul. Ściegiennego między Arciszewskiego, a Promienistą i Taczanowskiego między Promienistą, a Listopadową, powinno zostać wprowadzone rozwiązanie tymczasowe, np. zastosowanie „dopuszczonego ruchu rowerowego” na chodnikach wzdłuż ulic Ściegiennego i Taczanowskiego (szerokość ok. 3,5m) wraz z utworzeniem niezbędnych przejazdów rowerowych.
4) W przyszłości trasę uzupełnić mógłby odcinek wzdłuż ul. Czechosłowackiej co łącznie pozwoliłoby na bezpieczne i wygodne przejechanie z Ogrodów aż na Starołękę.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Taczanowskiego, Ściegiennego, CzechosłowackaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Polska-Bułgarska-Jugosławiańska-Ściegiennego-Głogowska (Wiadukt Kosynierów Górczyńskich)-Rakoniewicka-Czechosłowacka-Most DębińskiPotencjalni odbiorcy projektu
Mieszkańcy Ogrodów, Grunwaldu, Górczyna, Świerczewa, Dębca oraz Starołęki.
Uzasadnienie realizacji projektu
Aktualnie przemieszczanie się rowerem między tymi osiedlami jest bardzo utrudnione ze względu na brak dróg rowerowych oraz duży ruch samochodowy. Objęte projektem ulice mają niejednokrotnie po 2 pasy ruchu w każdą stronę. Dodatkowo są to ulice, np. Taczanowskiego, gdzie są niebezpieczne przejścia dla pieszych przez łącznie 4 pasy ruchu (2x2). Na tej ulicy budowa drogi rowerowej mogłaby także pomóc w poprawie bezpieczeństwa pieszych.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Punkty z zasad projektowania uniwersalnego spełniane przez projekt: Użyteczność dla osób o różnej sprawności, Elastyczność w użytkowaniu usług, Wygodne użytkowanie bez wysiłku oraz Percepcja równości.
Uzasadnienie:
Projekt sprzyja rozwojowi zrównoważonej mobilności, przyczynia się do zmniejszenia hałasu, zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Uzasadnienie:
Projekt sprzyja rozwojowi zrównoważonej mobilności, przyczynia się do zmniejszenia hałasu, zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Projekt trasy | 30 000 |
Budowa drogi rowerowej w ul. Ściegiennego (Głogowska - Arciszewskiego), dalej na odcinku między ul. Arciszewskiego a Promienistą oraz na ul. Taczanowskiego.
Szczegółowy zakres powinien być wyznaczony w zależności od szacunkowych kosztów budowy. |
1 970 000 |
SUMA: | 2 000 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 20 000 |
Dodatkowe załączniki
Poglądowa mapa trasy | Mapa - 3 Rowerowa Rama Komunikacyjna - Rusa_ka - Grunwald P_noc - Grunwald Po_udnie - _wierczewo - Zielony D_biec - Staro_ka - Final.JPG |
Taczanowskiego - aktualne wykorzystanie 2 pasow ruchu | Taczanowskiego - aktualne wykorzystanie 2 pasow ruchu - Google.JPG |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do realizacji. Wskazane przez wnioskodawce ulice wraz z elementami przyulicznymi znajdują się w administracji Zarządu Dróg Miejskich. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostkę o zaopiniowanie projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka, Katarzyna Matuszak wz. Bożeny Urbaniak w dniu 13.07.2022 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Zakres projektu w części pokrywa się z zadaniem uwzględnionym już w Wieloletnim Planie Finansowym. W kilku lokalizacjach ze względu na ograniczenia szerokości pasa drogowego nie jest możliwe zaprojektowanie drogi dla rowerów. Projekt zawiera zbyt wiele ogólnych założeń, które na etapie projektowania nie będą mogły zostać spełnione. Projekt obejmuje bardzo długi odcinek i doświadczenie jednostki pokazuje, iż projekty o tak dużym zakresie z tak wstępnymi i nie zweryfikowanymi założeniami projektowane są przez wiele lat. Projekty te w efekcie zawierają wiele substandardowych rozwiązań które opiniowane są negatywnie przez niektóre wydziały. Tak duży zakres realizacji prac nie zostanie zaprojektowany w okresie najbliższych 2 lat, nie wspominając o realizacji zadania w terenie. Realizacja zadania obejmuje zakresem prace zbliżone (ok. połowy długości) do prac planowanych w ciągu ul. Solnej dla której należało zabezpieczyć na realizację zadania kwotę 12 mln zł. Szacowany koszt realizacji zadania to ok 6 mln zł. Zgłoszony projekt narusza zasady i tryb Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego określone w załączniku nr 1 do uchwały nr LXII/1140/VIII/2022 r. Realizacja projektu wymusza przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii powodujących brak możliwości realizacji projektu w roku 2023 oraz kolejnym roku budżetowym - par. 3 ust. 15.Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Marek Makowski, Paulina Gowin-Sikora, Maciej Heilman, Damian Koziński, Rafał KrzyżanowskiKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak4. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie5. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO23. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak6. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy7. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie8. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie9. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie10. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2023 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - nie11. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie12. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie13. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie14. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - nie dotyczy15. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 2 000 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 20 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO23? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO23? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie