Śnieg co roku na Arenie


Kategoria
13 - Jeżyce, św.Łazarz
Nazwa projektu
Śnieg co roku na Arenie
Skrócony opis projektu
Projekt zakłada zakup mobilnego zestawu do sztucznego naśnieżania górki saneczkowej w Parku Kasprowicza (Arena)
Opis projektu
Naturalne opady śniegu w ostatnich latach są w Poznaniu rzadkością. Pojawienie się śniegu powoduje, że mali Poznaniacy tłumnie pojawiają się na osiedlowych górkach saneczkowych, w tym na górce w Parku Kasprowicza (przy hali Arena). Z przyjemności jazdy na sankach w ostatnich latach mogą korzystać jedynie kilka dni w roku, a w niektórych latach wcale.

Nowoczesne systemy sztucznego naśnieżania umożliwiają efektywne wytworzenie warstwy sztucznego śniegu już przy temperaturze -3 C. Podczas zimy 2020/2021 temperatura taka w porze nocnej występowała w Poznaniu łącznie przez 27 dni (2 dni w grudniu 2020, 11 dni w styczniu 2021, 14 dni w lutym 2021) podczas zimy 2021/22 przez 40 dni (15 dni w grudniu 2021, 11 w styczniu 2022, 4 dni w lutym 2022, 10 dni w marcu 2022 - dane za Accuweather).

Mobilny zestaw do naśnieżania w temp. -3 C w ciągu 9 godz. pracy jest w stanie pokryć obszar ok. 30 m x 30 m (900 m2) pokrywą śnieżna o grubości ok. 20 cm. W czasie jednej takiej sesji zużycie prądu to ok. 315 kW i wody ok. 90 m3 (łączny koszt jednej sesji naśnieżania to ok. 700 zł).

Jedna nocna sesja pracy zestawu mobilnego może zapewnić małym Poznaniakom 2-3 dni świetnej zabawy. Dzięki temu sezon na jazdę na sankach w Parku Kasprowicza może trwać co roku nie kilka dni, ale nawet 2-3 tygodnie, przy założeniu, że dla podtrzymania pokrywy śnieżnej zestaw będzie pracować ok. 10-12 dni w sezonie.

Tego rodzaju zestaw do mobilnego naśnieżania jest wykorzystywany z powodzeniem od 2019 r. we Wrześni, gdzie obsługiwany jest przez pracowników Zieleni Miejskiej. Operatorem zestawu może być zespół jednej z jednostek miejskich (POSiR lub Zarząd Zieleni Miejskiej) lub odnowionej hali Arena.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Jarochowskiego, Wyspiańskiego

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Górka saneczkowa w Parku Kasprowicza (obok hali Arena)
Potencjalni odbiorcy projektu
Przede wszystkim mieszkańcy Łazarza i Jeżyc, korzystający z aktywności na świeżym powietrzu w Parku Kasprowicza, a w szczególności dzieci i młodzież. Szerszą grupą beneficjentów będę mieszkańcy pozostałych poznańskich osiedli, którzy będą mogli odwiedzić Park Kasprowicza, by skorzystać z atrakcji.
Uzasadnienie realizacji projektu
Zakup i zastosowanie mobilnego zestawu do sztucznego naśnieżania pozwoli wykorzystać potencjał górki saneczkowej w Parku Kasprowicza. Będzie to nowa atrakcja na terenie Łazarza. Wpiszę się również w planowaną rewitalizację parku i terenów wokół modernizowanej hali Arena.

W sezonie ferii zimowych może to być jedna z głównych atrakcji Poznania dla odpoczywających uczniów. Umożliwi dzieciom i młodzieży aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Umożliwi bezpłatne korzystanie z zimowych atrakcji, również tym dzieciom, które nie wyjeżdżają z Poznania na ferie zimowe.

Projekt może mieć charakter rozwojowy. W sytuacji, gdy zestaw sprawdzi się w Parku Kasprowicza podobne rozwiązania można powielić na innych górkach saneczkowych w Poznaniu (zakup nowych zestawów). Można też rozszerzyć skład zestawu zakupionego w tym projekcie (o przyczepę do transportu armatki oraz mobilny agregat) i przemieszczać zestaw by naśnieżać inne górki w Poznaniu.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Górka saneczkowa w Parku Kasprowicza jest terenem ogólnodostępnym. Mogą z niego korzystać wszyscy mieszkańcy Poznania bez ograniczeń, w tym również osoby niepełnosprawne.

Projekt nie stanowi zagrożenia dla środowiska naturalnego w Parku Kasprowicza:
1. Zestaw jest mobilny, nie będzie instalowany na stałe, tylko wykorzystywany zimą w czasie sprzyjającej pogody. W okresie pozazimowym będzie magazynowany i nie będzie utrudniał korzystania z górki do innych aktywności.
2. Zakłada się maksymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury (dostosowanie istniejącego obok górki hydrantu), a budowę nowej (przyłącze elektryczne) na terenach już zagospodarowanych (przy hali Arena).
3. Prace ziemne mają na celu tylko odtworzenie pierwotnego stanu górki (obecnie na górce i pod nią jest sporo dziur i teren należy przygotować do bezpiecznego korzystania). Budżet projektu przewiduje odtworzenie trawnika/łąki.
4. Pokrywa śnieżna będzie ochroną dla powierzchni zielonej górki (obecnie jest rozjeżdżana przez dzieci do ziemi - załączona fotografia) oraz innych obszarów parku (dzieci będą raczej korzystać z części dobrze naśnieżonej).
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Zakup mobilnego zestawu do sztucznego naśnieżania: armatka śnieżna np. Supersnow 600M 19 kW, mobilna pompa wody np. MP 200 15 kW, zestaw węży wodnych i przewodów elektrycznych, akcesoria niezbędne do ww. urządzeń, transport sprzętu od producenta i koszt szkolenia dla obsługi. Z uwzględnieniem "inflacyjnego wzrostu cen" w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Finalna cena zestawu zależeć będzie od m.in. umiejscowienia przyłączy wody i prądu (ilość potrzebnych węży, moc pompy wody). 190 000
Zaprojektowanie i wykonanie przyłącza elektrycznego trójfazowego (63 A, 35 kW) do obsługi mobilnego zestawu do naśnieżania. Proponowana lokalizacja przyłącza: przy hali Arena. 35 000
Zaprojektowanie i wykonanie prac w celu przystosowania hydrantu (ok. 30 m od hali Arena i ok. 30 m od górki saneczkowej) lub zaprojektowanie i wykonanie nowego przyłącza wody do obsługi mobilnego zestawu do naśnieżania. 35 000
Koszt prac ziemnych na obszarze górki saneczkowej (likwidacja dziur, odpowiednie wyprofilowanie górki, odtworzenie trawnika w miejscu prowadzenia prac ziemnych). 50 000
Roczny koszt funkcjonowania zestawu: koszt prądu i wody x 12 sesji pracy po 9 godz. (ok. 8400 zł) + opcjonalnie koszt rocznego serwisu technicznego (ok. 2500 zł). Serwis nie jest obowiązkowy, można z niego zrezygnować by obniżyć coroczne koszty eksploatacyjne. 10 900
Roczny koszt dodatkowego wynagrodzenia dla pracownika jednostki miejskiej lub osoby zewnętrznej obsługującej mobilny zestaw do naśnieżania (np. umowa zlecenie - 12 dni obsługi zestawu mobilnego; szacunkowy koszt 4000 zł netto, koszt dla pracodawcy 6665 zł). 6 665
SUMA: 327 565
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 87 825
Dodatkowe załączniki
Górka saneczkowa w Parku Kasprowicza 12.12.2021 IMG_20211212_122230.jpg
Oferta na zakup mobilnego zestawu do naśnieżania oferta O_PL_601_22_AK Pozna_ - parki zestaw mobilny MP200 + 600M.pdf
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Michał Kolasiński
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.

Opiniowanie projektu przez:

  • wydział/jednostka wiodący/a : Wydział Kształtowania i Ochrony Środowiska
    Decyzja ostateczna po odwołaniu:
    Projekt jest rekomendowany do realizacji - NIE
    Uzasadnienie Podtrzymano rekomendację negatywną
    Udokumentowanie kontaktu z Wnioskodawcą Spotkanie odwoławcze odbyło się dn. 30.09.2022
    Zespół Obradował w składzie P.Pawełczak, S.Prymas, M.Rucka, I. Dutkowiak, J.Muller, W.Potapowicz
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Złożone odwołanie
    Treść odwołania: Szanowni Państwo, poniżej przedstawiam kontrargumenty do uwag negatywnych: 1. "Obsługa armatki wiąże się z utworzeniem dodatkowego etatu, ponieważ ani POSiR ani ZZM nie dysponują pracownikami mogącymi obsługiwać zakupioną armatkę" W budżecie przewidziano punkt "Roczny koszt dodatkowego wynagrodzenia dla pracownika jednostki miejskiej lub osoby zewnętrznej obsługującej mobilny zestaw do naśnieżania (4000 zł netto - umowa zlecenie za 12 dni obsługi zestawu do naśnieżania)".Koszt wynagrodzenia został też uwzględniony w kosztach utrzymania projektu przez kolejne 5 lat. Do obsługi zestawu może zostać więc zatrudniona osoba z zewnątrz lub pracownik POSiR / ZZM może otrzymać dodatkowe wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia. Na kilkanaście dni pracy nie ma potrzeby tworzenia dodatkowego etatu. Np. we Wrześni (która była inspiracją dla niniejszego projektu), gdzie wykorzystywany jest identyczny zestaw do mobilnego naśnieżania jest on obsługiwany przez zespół Zieleni Miejskiej. W przypadku, gdyby było potrzebne know-how organizacyjne, wnioskodawca może przekazać dane kontaktowe do odpowiednich osób. 2. "Teren nie posiada odpowiedniej infrastruktury technicznej i konieczne byłoby zbudowanie przyłącza energetycznego i wodociągowego, co wydłużyłoby czas inwestycji i podniosło koszty." Budżet projektu przewiduje środki na zaprojektowanie i budowę przyłącza wody i energetycznego. Argument, że "podniesie to koszty" jest bezzasadny, zostało to skalkulowane w budżecie. Być można nie byłoby koniecznie wykonywanie infrastruktury technicznej "od zera" (adaptacja już istniejącej mogłaby skrócić czas i zmniejszyć koszty). U stóp górki saneczkowej znajduje się hydrant, który być może można wykorzystać przy budowie przyłącza wody. Jeśli wykonanie przyłącza energetycznego byłoby zbyt czasochłonne lub drogie, być może można byłoby skorzystać z instalacji dostępnej na terenie pływalni letniej lub hali Arena (jeśli w jednym z obiektów istniałoby gniazdo mogące obsłużyć instalację 63A 35kW, można byłoby skorzystać z ok. 50 m przedłużacza, np. jak podczas koncertów / imprez plenerowych na scenie przed Areną). Analogiczny projekt (ten sam tytuł) był zgłaszany do PBO2022. Wówczas po konsultacjach wnioskodawcy z Gabinetem Prezydenta Miasta Poznania został wycofany. Przedstawiciele Gabinetu PMP poprosili o wycofanie projektu, by w związku z remontem hali Arena można było uzgodnić czy i w jakim zakresie możliwe jest przygotowanie elementów infrastruktury technicznej (dostęp do wody i energii elektrycznej). Propozycja ta została zaakceptowana przez wnioskodawcę. W opiniach dot. wniosku w PBO2023 brak informacji czy takie uzgodnienia zostały poczynione i jakie są ich rezultaty. Gdyby ustalenia takie zostały poczynione, być może udałoby się skrócić czas na zaprojektowanie i wykonanie infrastruktury technicznej. 2. "Szacowany czas na zaprojektowanie i utworzenie przyłącza energetycznego wynosi ponad 2 lata. Zatem wniosek jest sprzeczny z Zasadami PBO23 § 3 Zgłaszanie projektów pkt 14 ppkt 4 oraz pkt 15." Wg firm energetycznych czas na budowę przyłącza to od kilku do kilkunastu miesięcy: https://www.tauron.pl/dla-firm/obsluga-i-pomoc/porady/dla-projektantow/przylacze-energetyczne Zatem możliwe jest przygotowanie stałego przyłącza w ciągu 12 miesięcy (zgodnie z zasadami PBO). W przypadku konieczności dodatkowych wyjaśnień deklaruję gotowość do kontaktu i poszukiwania optymalnego rozwiązania. Z poważaniem Michał Kolasiński
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Wniosek nie jest rekomendowany do realizacji. Obsługa armatki wiąże się z utworzeniem dodatkowego etatu, ponieważ ani POSiR ani ZZM nie dysponują pracownikami mogącymi obsługiwać zakupioną armatkę. Dodatkowo teren nie posiada odpowiedniej infrastruktury technicznej i konieczne byłoby zbudowanie przyłącza energetycznego i wodociągowego, co wydłużyłoby czas inwestycji i podniosło koszty. Szacowany czas na zaprojektowanie i utworzenie przyłącza energetycznego wynosi ponad 2 lata. Zatem wniosek jest sprzeczny z Zasadami PBO23 § 3 Zgłaszanie projektów pkt 14 ppkt 4 oraz pkt 15.
    Zespół Obradował w składzie: Izabela Dutkowiak - Zastępczyni Dyrektorki Wydziału Kształtowania i Ochrony Środowiska, Monika Rucka - kierowniczka Oddziału Informacyjno - Programowego, Michał Bernet - specjalista
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    4. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    5. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO23. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    6. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    7. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    8. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    9. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    10. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2023 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - nie
    11. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    12. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    13. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    14. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    15. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie
    17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 327 565 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 87 825 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO23? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 327 565 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 87 825 zł
    Koszt oznakowania zrealizowanego projektu - 5 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO23? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • Wydział Sportu
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji deklarują możliwość przechowywania sprzętu niezbędnego do naśnieżania górki saneczkowej w okresie jego wykorzystywania, jednakże nie zapewniają pracownika do obsługi tego sprzętu. Ponadto informujemy, że rokrocznie w okresie wrzesień - maj obiekt Pływalni Letniej w Parku Kasprowicza jest nieczynny, a pracownicy pływalni są oddelegowani do pracy na Pływalni Miejskiej Rataje przy ul. Piastowskiej 55a. W związku z powyższym POSiR nie dysponują w tej lokalizacji (Park Kasprowicza) odpowiednimi zasobami kadrowymi.
    Zespół Obradował w składzie: Maciej Piekarczyk, Piotr Marszałek, Paulina Tomaszewska, Piotr Wrześniewski, Paweł Koralewski.

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.