Nie kosimy - ochrona bioróżnorodności miejskiej
Kategoria
Projekt ogólnomiejski w ramach Zielonego Budżetu
Nazwa projektu
Nie kosimy - ochrona bioróżnorodności miejskiej
Skrócony opis projektu
Pozostawmy strefy niekoszone, bez przycinania krzewów i usuwania obumarłych drzew, dbając o bioróżnorodność
Opis projektu
Jako mieszczanie odczuwamy, że zdecydowanie przyjemniej i zdrowiej jest żyć w zielonym mieście, a także zapobiegać negatywnym zmianom klimatycznym.
Jednak zieleń w mieście nie może być zielenią na wskroś uporządkowaną – strzyżoną, koszoną, oczyszczana z martwego drewna. Taka zieleń to pustynia bioróżnorodności.
Potrzebujemy szerokiego wprowadzania w parkach i na terenach zieleni komunalnej stref nieurządzonej roślinność spontanicznej i naturalizowanych ekostref nie przesadnie pielęgnowanych i przeznaczonych ich dla swobodnej sukcesji roślinności. Stopniowo to już się dzieje. Jednak idea ta napotyka w Poznaniu na niezrozumienie wielu mieszkańców. Częste są skargi na nie koszenie traw, na „nieporządek”. Potrzeba ochrony bioróżnorodności w mieście powinna więc być związana z kampanią wyjaśniania mieszkańcom potrzebę i zasad ochrony bioróżnorodności, która zwiększyłaby społeczną akceptację dla działań miasta na polu.
Skutecznymi narzędziami kampanii jest instalacja wizualnych nośników informacji z prostym przekazem, które wyjaśniałby mieszkańcom dlaczego w danym miejscu nie prowadzi się intensywnych zabiegów pielęgnujących, dlaczego koszenie przeprowadza się tylko dwukrotne - w czerwcu i wrześniu, a wiosną nie ścina krzewów „do zera”, czemu nie wygrabia się, a pozostawia jesienne liście pod krzewami i drzewami, dlaczego zakładane są łąki kwietne czy ogrody deszczowe, a w parkach pozostawiane są martwe drzewa (co zawsze budzi zdziwienie wielu ludzi), itp.
Wykorzystane powinny być plansze tekstowe i graficzne, także z piktogramami i QR kodami – które w sposób łatwy, niesztampowy, dostosowany do różnych grup odbiorców, wyjaśnią często niezrozumiałe dla ludzi nowoczesne zarządzanie zielenią i istotę ochrony bioróżnorodności.. Ważne jest, aby forma tablic była różnorodna, co wiąże się z szerokim spektrum kształtów i materiałów (korten, drewno, metal, tworzywo sztuczne). Dobrą praktyką jest zamieszczanie przynajmniej części informacji w języku angielskim i w alfabecie Braille’a, skrótowo także w ukraińskim, a także dostępność przygotowanych materiałów informacyjno-edukacyjnych w postaci tradycyjnej jak i wirtualnej. .
Kampania ta powinna być wzorem do naśladowania dla wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, ważnym elementem edukacji mieszkańców.
Jednak zieleń w mieście nie może być zielenią na wskroś uporządkowaną – strzyżoną, koszoną, oczyszczana z martwego drewna. Taka zieleń to pustynia bioróżnorodności.
Potrzebujemy szerokiego wprowadzania w parkach i na terenach zieleni komunalnej stref nieurządzonej roślinność spontanicznej i naturalizowanych ekostref nie przesadnie pielęgnowanych i przeznaczonych ich dla swobodnej sukcesji roślinności. Stopniowo to już się dzieje. Jednak idea ta napotyka w Poznaniu na niezrozumienie wielu mieszkańców. Częste są skargi na nie koszenie traw, na „nieporządek”. Potrzeba ochrony bioróżnorodności w mieście powinna więc być związana z kampanią wyjaśniania mieszkańcom potrzebę i zasad ochrony bioróżnorodności, która zwiększyłaby społeczną akceptację dla działań miasta na polu.
Skutecznymi narzędziami kampanii jest instalacja wizualnych nośników informacji z prostym przekazem, które wyjaśniałby mieszkańcom dlaczego w danym miejscu nie prowadzi się intensywnych zabiegów pielęgnujących, dlaczego koszenie przeprowadza się tylko dwukrotne - w czerwcu i wrześniu, a wiosną nie ścina krzewów „do zera”, czemu nie wygrabia się, a pozostawia jesienne liście pod krzewami i drzewami, dlaczego zakładane są łąki kwietne czy ogrody deszczowe, a w parkach pozostawiane są martwe drzewa (co zawsze budzi zdziwienie wielu ludzi), itp.
Wykorzystane powinny być plansze tekstowe i graficzne, także z piktogramami i QR kodami – które w sposób łatwy, niesztampowy, dostosowany do różnych grup odbiorców, wyjaśnią często niezrozumiałe dla ludzi nowoczesne zarządzanie zielenią i istotę ochrony bioróżnorodności.. Ważne jest, aby forma tablic była różnorodna, co wiąże się z szerokim spektrum kształtów i materiałów (korten, drewno, metal, tworzywo sztuczne). Dobrą praktyką jest zamieszczanie przynajmniej części informacji w języku angielskim i w alfabecie Braille’a, skrótowo także w ukraińskim, a także dostępność przygotowanych materiałów informacyjno-edukacyjnych w postaci tradycyjnej jak i wirtualnej. .
Kampania ta powinna być wzorem do naśladowania dla wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, ważnym elementem edukacji mieszkańców.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
przestrzeń publiczna miastaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
zarówno parki jak i tereny komunalne zarządzane przez różne jednostki miejskie (ZTM, ZDM i inne)Potencjalni odbiorcy projektu
interesantami są wszyscy mieszkańcy miasta korzystający na co dzień i "od święta" z walorów terenów zieleni w mieście, fauny i flory miejskiej jak i lokalni decydenci wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, stowarzyszeń lokatorów, firm prywatnych, instytucji publicznych (jak straż pożarna, szpitale itp.), parafie, władze szkół wyższych, szkół średnich, podstawowych, przedszkoli
Uzasadnienie realizacji projektu
Wiemy, że bioróżnorodność w miastach jest ważna, ale niestety jest z nią coraz gorzej na świecie. Dlatego tak ważne jest, żeby samorządy nie tylko zakazały jakichkolwiek ingerencji w obszary cenne przyrodniczo ale faworyzowały strefowanie zieleni w przestrzeni publicznej, pozwoliły na ponowne zdziczenie (z ang. rewiliding) wybranych terenów i promowały edukacje mieszkańców, tak, aby zwiększyła się społeczna akceptacja dla zielonych terenów niekoszonych i "nieporządkowanych" oraz zielonych nieużytków, które stanowią siedliska dla wielu gatunków roślin i zwierząt.
Kampania ta powinna być wzorem do naśladowania dla wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, które wciąż trwają w reżimie kosiarek spalinowych, nożyc do żywopłotów i wyprzątania liści. Przyczynkiem do przemyśleń mieszkańców domków z ogródkiem czy muszą kosić trawniki na 2 centymetry wysokości w każdą sobotę.
Zmiana nastawienia mieszkańców do terenów zieleni nieuporządkowanej jest zasadniczym elementem adaptacji miasta i jego mieszkańców do zachodzących niekorzystnych zmian klimatycznych, który pozwoli lepiej znosić fale upałów, deszcze nawale, powodzie błyskawiczne czy susze.
Kampania ta powinna być wzorem do naśladowania dla wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, które wciąż trwają w reżimie kosiarek spalinowych, nożyc do żywopłotów i wyprzątania liści. Przyczynkiem do przemyśleń mieszkańców domków z ogródkiem czy muszą kosić trawniki na 2 centymetry wysokości w każdą sobotę.
Zmiana nastawienia mieszkańców do terenów zieleni nieuporządkowanej jest zasadniczym elementem adaptacji miasta i jego mieszkańców do zachodzących niekorzystnych zmian klimatycznych, który pozwoli lepiej znosić fale upałów, deszcze nawale, powodzie błyskawiczne czy susze.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt w żaden sposób nie ogranicza swobody przemieszczania się osób niepełnosprawnych.
Zastosowanie plansz graficznych, ze zdjęciami, piktogramami i QR kodami (odsyłającymi do informacji wirtualnej, na smarfony z apkami lupy powiększającej czy głosem lektora odczytującej informację w dobranym przez użytkownika poziomie głośności) zdecydowanie udostępni przekaz z nośników informacji także dla osób niepełnosprawnych. W najważniejszych lokalizacjach, bez ograniczeń dostępnych dla osób niewidomych, i niedowidzących zamieszczane będą - przynajmniej część informacji - w alfabecie Braille’a. Wówczas nośniki informacji instalowane będą tak, aby były dostępne dotykowo dla osób na wózkach inwalidzkich i osób posługujących się alfabetem Braille’a.
Zastosowanie plansz graficznych, ze zdjęciami, piktogramami i QR kodami (odsyłającymi do informacji wirtualnej, na smarfony z apkami lupy powiększającej czy głosem lektora odczytującej informację w dobranym przez użytkownika poziomie głośności) zdecydowanie udostępni przekaz z nośników informacji także dla osób niepełnosprawnych. W najważniejszych lokalizacjach, bez ograniczeń dostępnych dla osób niewidomych, i niedowidzących zamieszczane będą - przynajmniej część informacji - w alfabecie Braille’a. Wówczas nośniki informacji instalowane będą tak, aby były dostępne dotykowo dla osób na wózkach inwalidzkich i osób posługujących się alfabetem Braille’a.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
- zaprojektowanie formy i treści nośników informacji (w tym QR kody i w 10 przypadkach w języku Braille'a – 12.000 zł
- wykonanie i montaż nośników informacji różnej wielkości, różnej formy i w zależności od lokalizacji na różnych materiałach (korten, drewno, metal, tworzywo sztuczne) 100 sztuk, 150.000zł - montaż nośników w przestrzeni publicznej - 35.000zł - przygotowanie materiałów informacyjno-edukacyjnych dla interesantów i mieszkańców wysyłka do władz wspólnot, spółdzielni mieszkaniowych, rad osiedli, format A5, kolor, 2.500zł - założenie i prowadzenie tematycznej grupy/strony fejsbukowej, upublicznianie informacji w mediach społecznościowych, pozycjonowanie strony - 7.500zł; sugerowane współdziałanie z organizacjami pozarządowymi - strefowanie wykonane przez jednostki miejskie w ramach zadań własnych, sugerowana współpraca z organizacjami pozarządowymi |
207 000 |
SUMA: | 207 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 4 000 |
Dodatkowe załączniki
Londyn | kieszonkowy spo_eczny park w Londynie.jpg |
Poparcie prezydium KDO ds. środowiska | KDO _rodowisko poparcie dla PBO2023.pdf |
Giżycko | Gi_ycko 19.jpg |
czeskie trawniki | czeskie trawniki.jpg |
Lublin | nie grabimy li_ci.jpg |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Wydział Kształtowania i Ochrony Środowiska
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wniosek jest rekomendowany do realizacji. Wydział Kształtowania i Ochrony Środowiska popiera działania na rzecz ochrony zieleni istniejącej oraz działania na rzecz poprawy stanu fitosanitarnego drzew. Projekt wpisuje się w Miejski Plan Adaptacyjny do zmian klimatu. Działania adaptacyjne do zmian klimatu (załącznik do uchwały nr X/144/VIII/2019 Rady Miasta Poznania z dnia 16 kwietnia 2019 r. pkt 7, cel strategiczny 1, działanie 1.8, 1.9) mówią o zachowaniu i wzbogaceniu istniejących zasobów zadrzewienia, a także na poprawie, odtworzeniu i wzmocnieniu funkcji biotycznych, hydrologicznych i klimatycznych pełnionych przez tereny zieleni miejskiej.Zespół Obradował w składzie: Izabela Dutkowiak - Zastępczyni Dyrektorki Wydziału Kształtowania i Ochrony Środowiska, Monika Rucka - kierowniczka Oddziału Informacyjno - Programowego, Michał Bernet - specjalistaKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak4. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie5. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO23. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak6. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy7. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie8. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie9. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie10. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2023 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak11. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie12. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie13. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie14. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak15. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takProjekt ogólnomiejski w ramach Zielonego Budżetu 1. Powierzchnia biologicznie czynna dla nowobudowanych obiektów zieleni - Czy % udział powierzchni biologicznie czynnej wynosi nie mniej niż 70% dla tworzonych terenów zieleni, w czym nie mieści się tworzenie infrastruktury technicznej i budynków funkcjonalnie z nimi powiązanych? - tak2. Zielony Budżet - Czy projekt jest projektem zaliczanym do puli Zielonego Budżetu? - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 207 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 4 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO23? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 300 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 50 000 złKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - 5 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO23? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Brak jest możliwości tworzenia w rejonie pasa drogowego stref, w których nie dokonuje się przycinania krzewów czy wykaszania traw. Pas drogowy wydzielony liniami granicznymi jest gruntem wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w której są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą. Kwestie dotyczące widoczności uregulowane zostały w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie z dnia 2 marca 1999 r. W związku z powyższym ZDM informuje, że realizacja zadania powinna nastąpić na terenach nie znajdujących się w pasie drogowym - będących poza zarządem jednostki. Ponadto w ocenie tut. jednostki akcja promocyjna, która jest główną składową zgłoszonego projektu winna być realizowana w sposób usystematyzowany przez Wydział Kształtowania i Ochrony Środowiska.Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Paulina Gowin-Sikora, Agnieszka Szulc, Damian Koziński, Rafał Krzyżanowski
Opinie Komisji Dialogu Obywatelskiego:
-
dodatkowa rekomendacja:
KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Brak uwag. Opinia pozytywna.Zespół Obradował w składzie: KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska