Budowa przejścia dla pieszych skrzyżowanie Warszawska/Krańcowa
Kategoria
12 - Antoninek-Zieliniec-Kobylepole, Główna, Ostrów Tumski- Śródka-Zawady-Komandoria, Warszawskie-Pomet-Maltańskie
Nazwa projektu
Budowa przejścia dla pieszych skrzyżowanie Warszawska/Krańcowa
Skrócony opis projektu
Aktualnie chcąc przejść na drugą stronę ulicy trzeba pokonać nawet 7(!!!) zebr i sygnalizacji
Opis projektu
Projekt zakłada budowę brakującego przejścia dla pieszych przez ul. Warszawską przy skrzyżowaniu z ul. Krańcową, po stronie zachodniej
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
ul. Warszawska / ul. KrańcowaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
skrzyżowaniePotencjalni odbiorcy projektu
Wszyscy mieszkańcy Poznania
Uzasadnienie realizacji projektu
Na ul. Warszawskiej w żaden sposób nie jest przestrzegane i egzekwowane ograniczenie prędkości, przez co ulica ta jest traktowana przez wielu kierowców jak autostrada rozcinająca Os. Warszawskie na dwie połowy. Mieszkańcy okolicznych osiedli są zmuszeni do korzystania z tuneli podziemnych Łomżyńska i Termalna.
Na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z ul. Krańcową są bardzo oblegane naziemne przejścia dla pieszych, niestety tylko po trzech stronach skrzyżowania - brakuje ostatniego i czwartego przejścia, przez co aby pokonać ul. Warszawską od strony Os. Pomet w kierunku Parku Tysiąclecia/Term trzeba przejść dookoła aż przez 7 (!) przejść dla pieszych i 7 (!) sygnalizacji (ponieważ jakby tego było mało - przejścia są dodatkowo porozdzielane wyspami i światłami) zamiast jednego prostego przejścia na drugą stronę z maksymalnie dwoma sygnalizacjami.
W dobie starzejącego się społeczeństwa, dalsze faworyzowanie kierowców i zmuszanie ludzi chcących dostać się na drugą stronę tej "autostrady" do pokonania siedmiu zebr i siedmiu sygnalizacji jest absolutnym skandalem.
Na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z ul. Krańcową są bardzo oblegane naziemne przejścia dla pieszych, niestety tylko po trzech stronach skrzyżowania - brakuje ostatniego i czwartego przejścia, przez co aby pokonać ul. Warszawską od strony Os. Pomet w kierunku Parku Tysiąclecia/Term trzeba przejść dookoła aż przez 7 (!) przejść dla pieszych i 7 (!) sygnalizacji (ponieważ jakby tego było mało - przejścia są dodatkowo porozdzielane wyspami i światłami) zamiast jednego prostego przejścia na drugą stronę z maksymalnie dwoma sygnalizacjami.
W dobie starzejącego się społeczeństwa, dalsze faworyzowanie kierowców i zmuszanie ludzi chcących dostać się na drugą stronę tej "autostrady" do pokonania siedmiu zebr i siedmiu sygnalizacji jest absolutnym skandalem.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekty zdecydowanie uwzględnia potrzeby osób starszych i z ograniczeniami dzięki niwelowaniu barier w postaci pokonania 7 przejść dla pieszych i 7 sygnalizacji chcąc po prostu przejść na drugą stronę ulicy
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Projekt i budowa przejścia dla pieszych przez ul. Warszawską przy skrzyżowaniu z ul. Krańcową, po stronie zachodniej | 800 000 |
SUMA: | 800 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 10 000 |
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Przedmiotowa droga/skrzyżowanie i chodniki zarządzane są przez Zarząd Dróg Miejskich, natomiast torowisko tramwajowe przebiegające obok drogi jest własnością Zarządu Transportu Miejskiego. W związku z powyższym prosimy o zaopiniowanie projektu przez ww. jednostki.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
tak
:: Tak, dla części/całości przedmiotowego terenu na którym projekt miałby zostać zrealizowany, opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego który może być niezgodny z założeniami projektu - wydaje się, że konieczne jest uzyskanie opinii uzupełniającej od Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka, Michał Urbański w dniu 23.06.2022 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie W południowej części skrzyżowania, równolegle do ulicy Warszawskiej zlokalizowane są tory tramwajowe, które przed ulicą Krańcową zwiększają odległość od jezdni ulicy Warszawskiej przez co przejście wymagałoby osobnej sygnalizacji dla przekroczenia torów tramwajowych i osobnej dla jezdni ulicy Warszawskiej. Obu sygnalizacji nie można skoordynować ze względu na znaczną odległość do pokonania przez pieszego, co wpływa na znaczne wydłużenie czasu przejścia (dlatego pieszy musiałby przekraczać osobno torowisko i osobno jezdnię). Poza tym kąt przecięcia ulic oraz lokalizacja wyspy kanalizującej prawoskręt po północnej stronie skrzyżowania wymuszają lokalizację przejścia w odległości około 60 m od ulicy Krańcowej, co znacznie wydłuża czas na jego pokonanie i w rzeczywistości wymuszałby wiele zachowań niepożądanych generujących bardzo niebezpieczne sytuacje prowadzące do kolizji człowiek – pojazd samochodowy. Kolejnym elementem jest szerokość pasa dzielącego jezdnie ulicy Warszawskiej, który jest niewystarczającej szerokości, a jego poszerzenie wymaga znacznych nakładów finansowych. Szacowana wartość realizacji zadania to między 3 - 5 mln zł w zależności od zakresu koniecznych prac, których określenie nie jest w tej chwili możliwe. Budowa przejścia nie jest możliwa ze środków PBO. Zgłoszony projekt narusza zasady i tryb Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego określone w załączniku nr 1 do uchwały nr LXII/1140/VIII/2022 r. Szacowana wartość realizacji projektu jest niezgodna z limitami finansowymi wskazanymi w par. 2 ust. 13 Zasad PBO2023. Równocześnie wątpliwości budzi wykonalność techniczna projektu pod względem techniczno-użytkowym. Jednocześnie mając na uwadze bezpieczeństwo pieszych na terenie miasta, ZDM realizuje inne projekty związane z poprawą bezpieczeństwa pieszych. Na szczególną uwagę zasługują wykonywane doświetlenia przejść dla pieszych. W bieżącym roku doświetlenia te zostaną zrealizowane m.in. w rejonie ul. Stróżyńskiego, Browarnej, Sarmackiej, Kościelnej, Poznańskiej, Malwowej, Marcelińskiej czy 28 Czerwca 1956r.Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Paulina Gowin-Sikora, Maciej Heilman, Damian Koziński, Rafał KrzyżanowskiKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak4. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie5. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO23. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak6. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy7. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - tak8. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie9. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie10. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2023 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak11. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie12. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie13. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie14. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - nie15. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - nieKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 800 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 10 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO23? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 3 000 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 100 000 złKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - 10 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO23? - nieB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie W zakresie ZTM projekt jedynie ingeruje w torowisko przed skrzyżowaniem ulic Warszawskiej i Krańcowej, gdzie zalecamy zastosowanie przejścia i ewentualnie przejazdu rowerowego o nawierzchni z tworzywa sztucznego, analogicznie jak na przejeździe przez torowisko na w/w skrzyżowaniu.Zespół Obradował w składzie: Łukasz Bandosz